Home en Trends - Editie 90 - 2021
De stad Gent en zijn deelgemeenten behoren met een gemiddelde verkoopprijs van 337.283 euro voor een woonhuis tot één van de duurdere provinciehoofdsteden in Vlaanderen. De woningprijs steeg er het afgelopen jaar met 6,5 procent. Voor appartementen neemt de grootstad met een gemiddelde verkoopprijs van 288.184 euro steevast de koppositie. De Arteveldestad is populair en geliefd, waardoor er een grote vraag is naar woningen en appartementen. D e druk op de Gentse vastgoedmarkt neemt dus jaar na jaar toe en dat weerspiegelt zich in stijgende prijzen. Over een periode van 5 jaar stegen de prijzen in het arrondissement Gent gemiddeld tussen de 25 à 35 procent. De corona-pandemie heeft een nieuwe stormloop op gang gebracht waarbij mensen in de zoektocht naar het ideale pand vooral de deelgemeenten van Gent (her)ontdekken. Afhankelijk van het soort vastgoed en de leeftijd van het pand betaalt u op goed gelegen locaties in het centrum gemiddeld tussen de 3.500 à 5.000 euro per vierkante meter. In de meeste deelgemeenten liggen deze gemiddelde vierkante meter prijzen lager, waardoor u dus kan genieten van meer wooncomfort binnen hetzelfde budget. Gent en zijn deelgemeenten zijn ‘vree wijs’ De hoofdstad van Oost-Vlaanderen is jong, dynamisch en bruist van energie. De stad telt naast het centrum nog dertien deelgemeenten: Mariakerke, Drongen, Wondelgem, Sint-Amandsberg, Oostakker, Desteldonk, Mendonk, Sint-Kruis-Winkel, Gentbrugge, Ledeberg, Afsnee, Sint-De- nijs-Westrem en Zwijnaarde. Gentenaars zijn terecht fier op hun stad met zijn historisch centrumvol beeldbepalende gebouwen waaronder het belfort, de Sint-Niklaaskerk en de Sint-Baafskathedraal. De vele typerende stadspleinen zijn rondom geflankeerd met heel wat trendy restaurants, bistro’s en cafés. Plaatsen als de Kouter, de Korenmarkt, de Vrijdagmarkt, het Begijnhof, het Patershol en het Sint-Pietersplein staan synoniemvoor een typisch Gentse authenticiteit en gezelligheid. Gent en zijn deelgemeenten zijn goed bereikbaar zowel met de auto als met het openbaar vervoer. Via de E40 ligt de Arteveldestad op amper drie kwartier rijden van Brugge en Brussel. Ook vanuit Antwerpen kan u Gent vlot bereiken via de autosnelweg E17. Sinds begin 2020 is het centrumvan Gent een lage-emissiezone geworden Over de lage-emissiezone (LEZ) in Gent, het autovrij maken van het centrum en het parkeerbeleid is de voorbije jaren al heel wat inkt gevloeid. Deze fundamentele ingrepen in het stadsweefsel zijn een reden tot debat met heel wat voor- en tegenstaanders. Los van de eigenlijke discussie is het een feit dat het Gentse stadsbestuur vooral een ecologisch statement wil maken door de stad te transformeren tot het grootste autoluwe centrum van Europa. Naar buitenlands model van voor- beeldsteden zoals Kopenhagen of Amsterdam wil Gent zich in de nabije toekomst dus profileren als een groene, gezonde en vooral duurzame stad met meer plaats voor fietsers, wandelaars en het openbaar vervoer. In deze visie wordt het autoverkeer meer en meer uit het eigenlijke stadscentrum geweerd en zet de stad vooral in op alternatieve meer ecologische verplaatsingsmiddelen. Meer en meer Gentenaars verhuizen van het centrum naar de deelgemeenten Hoewel het nu nog te vroeg is om het lange termijn effect van de lage-emissiezone te bepalen is er ongetwijfeld toch al een eerste neveneffect waarbij een toenemend aantal inwoners langzaam maar zeker het eigenlijke stadscentrum verlaat. De reden hiervoor is tweeledig. Ten eerste lijdt het weinig twijfel dat gezinnen met een wagen of soms twee wagens minder gelukkig zijn met de huidige gang van zaken. Sommigen kunnen zich uiteraard aanpassen en verplaatsen zich nu meer met de fiets, step of het openbare vervoer. Voor andere gezinnen blijft, wegens de lange © foto Vastgoedkantoor De Fooz
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MjE=