Home en Trends - Editie 74- 2020

ting blijft de vastgoedmarkt in evenwicht. Los van deze conjuncturele leegstand is er ook de leegstand die ontstaat als gevolg van maatschappelijke veranderingen. Zoals reeds aangegeven was het midden vorige eeuw immers vanzelfsprekend dat industri- ele bedrijven of fabriekspanden zich midden in de stadskernen bevonden. Anno 2020 is deze stelling maatschappelijk niet meer aanvaardbaar en krijgen dergelijke bedrijven hun plaats in speciaal aangelegde industrie- parken vlakbij belangrijke autostrades of ha- vengebieden. Hierdoor staan er momenteel in onze Belgische gemeenten en steden heel wat oude vervallen industriële sites te verkommeren. Los van hun verval zijn deze oude fabriekssites echter bijzonder goed gelegen ten midden de stad. Deze opportu- niteit is alvast heel wat projectontwikkelaars niet ontgaan. Voorbije jaren werden deze oude sites massaal opgekocht waarbij samen met de bevoegde instanties de ontwikke- lingsmogelijkheden als nieuw woongebied werden bekeken. Naast de industriële sites in stadskernen kwamen ook meer en meer kerken en kloosters leeg te staan door de minder belangrijke rol van het Katholicisme in onze huidige maatschappij. 3. Er is een schaarste aan goed gelegen pro- jectgronden in onze stadskernen De reconversie van bestaande gebouwen, oude industriële sites, leegstaande zieken- huizen en kloosters laat toe om woningen te realiseren op uitstekend gelegen en goed uitgeruste stedelijke locaties. De reconver- sie van deze bestaande sites in stadskernen is vaak nog de enige manier om op grote- re schaal bijkomende woningen of nieuwe stadswijken te creëren. Om de leefkwaliteit van onze steden te garanderen is het nog verder aansnijden van de beperkte open ruimtes zoals parken, bossen en recreatiege- bieden in en rond steden immers niet meer mogelijk. 4. Ook onze steden moeten verder groeien bin- nen een geest van duurzame ontwikkeling De voorbije jaren nam de aandacht voor een duurzame ontwikkeling sterk toe. Re- conversie is niet alleen belangrijk om het typische karakter van onze steden met een reeks historische en beeldbepalende panden te verzekeren. Reconversie kan daarnaast ook een belangrijke vorm van duurzaam- heid garanderen. Het volledig slopen en opbouwen van woningen vergt veel energie en grondstoffen. Waar mogelijk getuigt dus het hergebruiken van bestaande gebou- wen van een meer duurzame aanpak. Zoals reeds aangegeven zet de reconversie van bestaande gebouwen naar woningen ook een rem op het verder aansnijden van de steeds schaarser wordende open ruimte. De meeste reconversieprojecten bestaan in de praktijk vooral uit een combinatie van renovatie- en nieuwbouwprojecten. 5. Reconversie biedt oplossingen voor de trans- formatie van stadskankers Oude vervallen industriële sites in onze stadskernen, deze zogenaamde brownfields omvatten meestal sterk vervuilde gronden. Vervallen hangars, soms ook voorzien van de weinig verrijkende graffiti, zijn geen meer- waarde in het stadsbeeld en staan niet sy- noniem met een veilige omgeving. Ook de oude monofunctionele wijken met de typi- sche kleine fabriekswoningen van de vorige eeuw zijn nog moeilijk te rijmen met een moderne trendy stad. Bij een reconversie van deze oude wijken wordt het historische karakter grotendeels behouden maar zal een projectontwikkelaar veel meer inzetten op een gemengde functie waarbij wonen, wer- ken en leven hand in hand gaan. Bepaalde woningen zullen bijvoorbeeld afgebroken worden en plaats maken voor een nieuw parkwaar het aangenaamvertoeven is. Door op sommige locaties ook enkele beeldbepa- lende hoogbouwprojecten te voorzienwordt het verlies inwoningen opnieuwgecompen- seerd en ontstaat een boeiend wisselspel tussen gerenoveerde woningen en nieuwe moderne structuren. 6. De overheid ondersteunt reconversiepro- jecten Omdat de reconversie van bestaande oude sites goed aansluit bij de toegenomen aan- dacht voor duurzame ontwikkeling bestaat er ook een groeiend maatschappelijk draag- vlak voor dergelijke projecten. Dit maat- schappelijk draagvlak vertaalt zich meestal in een welwillende lokale overheid zeker op locaties met een problematisch hoge graad van leegstand. Door het maatschappelijke draagvlak en een ondersteunde overheid kan een projectontwikkelaar gebruik maken van een bredere focus en flexibiliteit op het totaalproject. Zo kan hij samen met de be- trokken partners één en ander bijkomend af- toetsen qua ontwikkelingsmogelijkheden. Er kunnen eventueel binnen de contouren van een afgelijnd ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) verschillende hoogteaccenten ingebracht worden alsook een algemeen mobiliteits- plan. Dergelijke aanpak vergt uiteraard heel wat voorbereiding en planning maar heeft wel het voordeel dat de nieuwe stadswijk een mooie meerwaarde en hefboom kan worden voor de desbetreffende gemeente of stad. “ De reconversie van oudere sites in stadskernen is vaak nog de enige manier om nieuwe hippe stadswijken te creëren. ”

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MjE=