Home en Trends - Editie 70 - 2019

Regel 1: kies voor rede en niet voor emotie ‘Ten eerste moet je om succesvol te beleggen je gevoel aan de kant zetten. Investeren doe je met je ratio, niet met je emotie. Je koopt niet voor jezelf. Het doel is later verkopen met winst en tussentijds verhuren zonder last: je focus moet dan ook liggen op de leefwereld en behoeften van huurders en latere kopers. Het is zaak om naar panden te kijken die de hoogst mogelijke opbrengsten kunnen gene- reren. De ligging is belangrijk natuurlijk. Maar ook het beheer en de verhuur zijn belangrijke elementen, net als de potentiële meerwaarde bij herverkoop. Het zijn allemaal aspecten die wij in kaart brengen voor de klant.’ Regel 2: ga voor residentieel vastgoed De tweede vuistregel die Stijn huldigt, is: kies voor residentiële panden en dus niet voor win- kel –of kantoorgebouwen. Dat lijkt misschien onlogisch op het eerste gezicht, maar als je weet dat de markt voor dat soort panden nogal onderhevig is aan onvoorspelbare schomme- lingen, is de keuze snel gemaakt. ‘Weet je, re- sidentieel vastgoed biedt voldoende zekerheid op de lange termijn, omdat wonen nu eenmaal een basisbehoefte is en ook zal blijven,’ verdui- delijkt Stijn. ‘ Regel 3: spreiding, spreiding en nog eens spreiding ‘Mijn derde gouden regel heeft alles te maken met vermogensspreiding,’ vervolgt hij. ‘Zet nooit alles in op aandelen of obligaties, maar zorg voor een optimale spreiding van je beleggingen en laat voldoende ruimte voor vastgoed.’ Regel 4: verkoop op tijd ‘Met nieuwbouw koop je energie- en kostenef- ficiënter en ben je een langere periode vrijge- steld van de klassieke vastgoedlasten zoals extra onderhoud en herstellingen. Een verstandig vastgoedbelegger verkoopt dan ook zijn in- vestering voor de grote kosten de kop komen opsteken. Deze relatief jonge panden – een leeftijd van 10-15 jaar is laag voor vastgoed wetende dat de gemiddelde leeftijd van ons Belgisch vastgoedpatrimonium boven de 100 jaar uitkomt en dat de Belg gemiddeld slechts om de 36 jaar zijn pand verkoopt – scoren uitermate goed bij een breed publiek. En dat is natuurlijk interessant als het gaat over meer- waarde creëren.’ Vier gouden regels ‘Bezint eer ge begint’ is het basismotto van Stijn. Wanneer Stijn met mogelijke investeerders rond de tafel zit, wijst hij hen altijd op wat volgens hem de vier gouden regels zijn als het gaat over beleggen in stenen. ‘Maak vooraf een plan op en bepaal wat je budget is, want een doel zonder plan blijft immers slechts een wens. Ik vertrek van vier gouden regels,’ aldus Stijn.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MjE=