Home en Trends - Editie 69 - 2019

Volg ons op facebook.com/deFooz1888 Bekijk ons volledig aanbod: www.defooz.com Zuidstationstraat 28, 9000Gent T: +32 9 225 00 78 - info@defooz.com - www.defooz.com verschillende opdrachten voor uitvoerden. Die ervaring stelde ons in staat om een goede voorbereiding af te leveren. Hoeveel kandidaten tekenden in op de aanbesteding? Lag dat in lijn met de verwachtingen? Stad Gent: Uiteindelijk hadden we een mooie respons, maar er waren ook kantoren die om verschillende redenen niet zijn ingegaan op de oproep. Organisatorisch is zo’n overheidsopdracht niet eenvoudig en er zitten heel complexe dossiers tussen. Bovendien werken we volgens een vast verkoopsreglement waar niet elk kantoor zich in kan vinden. Een overheid heeft zeer specifieke besluitvormingsprocessen en dat is niet voor elke vastgoedmakelaar weggelegd. We zochten iemand die met Stad Gent meedenkt in een constructieve en gezonde dialoog. Op die manier is het een win-win voor beide partijen, waar de burger uiteindelijk bij gebaat is. Hebben jullie op dat moment ook zicht op de concurrentie, bijvoorbeeld door jullie netwerk, of kunnen jullie dit moeilijk inschatten? François de Fooz: Absoluut niet, alles gebeurt onder gesloten omslag. Tot op de dag dat de opdracht officieel toegekend wordt, kregen wij geen informatie over de andere deelnemers. Aan de ene kant is het dus gedurende enkele weken vol spanning afwachten. Aan de andere kant is dit de beste methode om de objectiviteit van de procedure te garanderen en mogen we de kwaliteit die we leveren niet laten afhangen van concullega’s. We hebben dan ook alles in het werk gesteld om Stad Gent te overtuigen van onze capaciteiten op vlak van dienstverlening en publiciteit. Of je nu de grootste of de kleinste speler op de markt bent, finaal bepaalt de kwaliteit van je dossier of je gekozen wordt. Hoe verloopt de gunningsprocedure? Stad Gent: In eerste instantie werden de wettelijke vereisten en de selectiecriteria ge- toetst. Vervolgens werden bij de overgebleven kandidaten de offertes grondig geanalyseerd op basis van de gunningscriteria prijs (commissie), dienstverlening en publiciteit. Voor de beoordeling werd aan de verschillende gunningscriteria een bepaald gewicht toe- gekend. Als er nog onduidelijkheden of extra vragen waren na het doornemen van de offertes, werden de kandidaten daarover bijkomend bevraagd, zodat de eindbeslissing zo goed mogelijk gefundeerd was. Wie het best scoorde op deze verschillende criteria samen, werd de opdracht gegund. Vastgoedkantoor de Fooz behaalde een perfecte score op het criterium ‘dienstverlening’. Wat sprong er voor Stad Gent dan zo uit? Stad Gent: Het kantoor heeft op een zeer overzichtelijke en gestructureerde wijze een aantal procedures en werkinstrumenten aangereikt die getuigen van professionaliteit, ervaring en zin voor realiteit. Dit alles was heel concreet uitgewerkt met praktijkvoorbeelden waarmee het kantoor aantoonde ruime ervaring te hebben met dergelijke opdrachten en opdrachtgevers. Er werd ook nadruk gelegd op de concretisering vandeopdracht aandehand van samenwerking, overleg en strikte opvolging. Dit alles met extra aandacht voor omgevingsbewust handelen, het werken voor en met een overheid binnen een specifiek wettelijk kader met als finaliteit het algemeen belang en goed bestuur. Een overzichtelijke organisatie, duidelijk aanspreekpunt, ervaring en betrokkenheid waren voor ons de factoren die de doorslag gaven om die uitzonderlijk hoge score toe te kennen aan vastgoedkantoor de Fooz. Hoe bepalend was dit voor de eindbeslissing? Stad Gent: Er waren verschillende goede kandidaten, wat er toch op wijst dat de sector sterk geprofessionaliseerd is. De geselecteerde makelaar scoorde op alle drie de criteria bijzonder goed, dus het is niet zo dat één parameter de absolute doorslag heeft gegeven. Mocht er toch een gebrek aan balans geweest zijn wat de score op de verschillende criteria betreft, kon er altijd nog om verduidelijking gevraagd worden. Een gezonde dialoog met de kandidaten is in die fase van het proces heel belangrijk. Die kans is eerder klein aangezien de kandidaten dan al een grondige screening doorstaan hebben. We hoorden ervaring weer vallen als een van de toverwoorden. Hoe kom je als kantoor aan die ervaring? François de Fooz: Als jonge enthousiasteling zonder een jarenlange staat van dienst kan je je onderscheiden door een goede dossierkennis gestoeld op een brede algemene kennis, maar ook door paraatheid, transparantie en communicatie. Allemaal zaken die vandaag belangrijk zijn om zowel van de opdrachtgever als van de consument 100 % vertrouwen te kunnen krijgen. Koppel dat aan een sterke focus op klantgerichtheid en je zal de nodige

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MjE=