Home en Trends - Editie 51 - 2018

Uit cijfers van de Beroepsvereniging van het Krediet leren we dat een doorsnee Bel- gisch gezin in het laatste kwartaal van 2017 gemiddeld 155.000 euro voor de aankoop van een woning leende. Bouwers en verbouwers gingen nog grotere kredieten aan. 155.000 euro, het is een flink bedrag, waar de meesten onder ons al gauw 15 tot 20 jaar aan afbetalen. Een flinke hap uit het gezinsbudget dus, zeker omdat je ook rente- lasten terugbetaalt, waardoor het bedrag van je lening nog vermeerderd moet worden met een flinke extra som. Die is natuurlijk afhankelijk van een aantal parameters: de termijn waarover je de lening spreidt, maar ook de formule die je kiest, dat wil zeggen een vaste of variabele rentevoet. Maar je bent toch al gauw 20 tot 25.000 euro extra kwijt bovenop de geleende 155.000 euro. Onafhankelijk advies Als we een nieuwe wasmachine of televisie kopen, zijn we snel geneigd een aantal producten te vergelijken en dan een doordachte keuze te maken. Zo hoort het ook, want dan koop je met gezond verstand. Vreemd genoeg hebben we minder die ver- gelijkingsreflex als het over kredieten gaat en dan in het bijzonder woningkredieten. Op zo’n moment zijn mensen meestal trouw aan hun vaste bank. ‘En dat is vaker wel dan niet in hun nadeel,’ zegt Mathias Cooreman van iFinco. ‘Zeker bij zo’n belangrijke aankoop als die van een huis, moet je vergelijken. Dat kan je namelijk duizenden eu- ro’s opleveren.’ Het is natuurlijk iets moeilijker kredieten te vergelijken dan wasmachines. Jan Modaal heeft al snel het gevoel dat het zijn petje allemaal wat te boven gaat, vooral omdat er zoveel formules zijn. ‘Het is inderdaad niet altijd even eenvoudig om door het bos de bomen te zien,’ beves- tigt Mathias. ‘Daarom is het interessant om niet met een bank maar met een onafhan- kelijk kredietmakelaar zoals iFinco te praten. Wij hebben van vergelijken ons beroep gemaakt. Eerst luisteren we naar het verhaal van de klant en dan gaan we op zoek naar de verschillende financieringsmogelijkheden. Zo weet de klant zeker dat hij straks met de beste deal naar huis gaat.’ Opgelet voor misverstanden Waar letten Mathias en zijn collega’s dan op, willen we weten. ‘Als je niet vertrouwd bent met hypotheekleningen, komt er heel veel informatie op je af,’ aldus Mathias. “Mensen zijn geneigd zich vooral te concentreren op de rentevoet, maar heel wat ban- ken geven daar nog een extra korting op als je ook een schuldsaldo- of brandverze- kering bij hen neemt. Of wanneer je je loon bij hen laat toekomen. Dat kán interessant zijn, maar is daarom niet per definitie een goede zaak. Die bijkomende verzekeringen kunnen duurder zijn dan bij andere aanbieders. Het voordeel dat je doet via de rente- voet verlies je aan de andere kant dan weer aan duurdere verzekeringspremies”. Ook over het jaarlijks kostenpercentage bestaan vaak nog misverstanden. ‘Het zogenaam- de JKP geeft niet alleen de rentevoet maar ook de premies voor verzekeringen en de administratieve kosten van een lening weer,’ vertelt Mathias Cooreman. ‘Sinds vorig jaar moeten banken daar uitdrukkelijk en helder over communiceren, maar vaak krij- gen mensen standaardtarieven voorgeschoteld, zonder dat er rekening wordt gehou- den met hun specifieke situatie. Zo’n JKP kan in de loop van de afbetalingstermijn ook stijgen en dat is helemaal niet duidelijk voor de consument. Het zijn allemaal dingen die wij graag voor hem nakijken. We willen dat mensen goed geïnformeerd een lening aangaan. Dan is er achteraf ook niets om spijt van te hebben.’ Nieuwe hypotheekwet Sinds 1 april 2017 is er een nieuwe hypotheekwet van kracht. Die moet ervoor zorgen dat de consument meer duidelijkheid krijgt over de kostenstructuur van zijn krediet. Op zich een goede zaak, maar in de praktijk blijken er nog heel wat lacunes te zijn. Ook dat is een reden om een onafhankelijk kredietmakelaar in te schakelen. ‘De nieuwe hypotheekwet is en blijft een verbetering ten opzichte van het vorige wet- gevend kader, dat echt wel verouderd was,’ zegt Ma- thias. ‘Het is gewoon zaak om je ogen en oren goed open te houden en te kiezen voor een kredietgever die in alle transparantie werkt. En die zijn er heus wel. Wij maken er in ieder geval een erezaak van om ervoor te zorgen dat onze klanten appelen met appelen en peren met peren kunnen vergelijken.’ Kredietgevers zijn door de wet van 1 april trouwens verplicht om je een speciaal informatieblad te bezor- gen. In het jargon heet zoiets een ESIS (European Standard Information Sheet). ‘Dat moet alle essenti- ele kenmerken bevatten van de lening die je hebt ge- vraagd, ‘vertelt Mathias. ‘Het moet er ook overal het- zelfde uitzien. Dat is alvast iets waar je als klant kan op hameren.’ Wil jij duizenden euro besparen? Surf dan snel naar www.ifinco.be . Je vindt er niet alleen overzichtelijke informatie, maar je kan zelf ook tal van simulaties maken. Een afspraak maken kan ook natuurlijk, via 09/224.22.22 of info@ifinco. be en richt je tot één van de volgende contactper- sonen: Mathias Cooreman 0476/42.76.78 Mathias@ifinco.be Elke De Vos 0477/ 76.97.23 Elke@ifinco.be Ilse Van Hecke 0479/67.06.86 Ilse@ifinco.be Morgan Keukelier 09/224.22.22 Morgan@ifinco.be iFinco krediet & verzekeringsmakelaars fsma 115954 A

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MjE=