Wanneer is vastgoed verhuren een beroepsactiviteit?
Wanneer u als privépersoon verschillende onroerende goederen verhuurt of er aanzienlijke inkomsten uit verwerft, kan de fiscus oordelen dat het gaat om een beroepsactiviteit. In dat geval zijn de verhuuropbrengsten belastbaar als beroepsinkomsten. De belastingfactuur valt dan plots een pak hoger uit.
Geen fiscale rechtszekerheid voor verhuuractiviteiten
Nu het woelige tijden zijn op de beurs en de inflatie toeslaat, is investeren in vastgoed een veilige belegging. De waarde van het vastgoed stijgt jaar na jaar en verhuurprijzen zijn geïndexeerd, waardoor uw inkomsten beschermd zijn tegen de stijgende inflatie. Heeft u al een of meerdere verhuureigendommen of overweegt u uw vastgoedpatrimonium uit te breiden?
Om de netto-opbrengst van uw vastgoedinvesteringen in te schatten, moet u rekening houden met de situatie na belastingen. Het is daar dat in België het schoentje knelt. Er bestaat geen rechtszekerheid omtrent het fiscaal regime van uw inkomsten uit onroerende goederen.
Zelfs wanneer u vele jaren een belastingaangifte heeft ingediend waarover nooit discussie is geweest, kan de fiscus uw situatie plots anders beoordelen.
Diverse inkomsten of professionele activiteit?
Wie beschikt over een ruime vastgoedportfolio overweegt misschien om z’n job aan de kant te zetten en zich uitsluitend toe te leggen op het beheer van onroerende goederen. Hebben uw verhuuractiviteiten vanaf dan een professioneel karakter?
Die vraag leidt tot een mogelijke discussie omtrent de kwalificatie van uw verhuurinkomsten op fiscaal vlak. Gaat het om diverse inkomsten of is er sprake van beroepsinkomsten? De feitelijkheden zullen doorslaggevend zijn, zoals de veelheid van de operaties, het karakter van uw leningen, uw samenwerking met andere investeerders …
Wat als u de wettelijke pensioenleeftijd bereikt? Als de fiscus oordeelt dat het gaat om een beroepsinkomen, bestaat het risico dat u uw recht op pensioen verliest. Een ander scenario: tijdens de universiteitsjaren van uw kinderen koopt u enkele studentenkoten. Nadien blijft u die verhuren. Bent u dan een professionele kotbaas?
Preventief advies maakt een wereld van verschil
In de rechtspraak is al veelvuldig gediscussieerd omtrent de hoeveelheid onroerende goederen, die de grens vormt tussen divers inkomen en beroepsinkomen. Het resultaat is afhankelijk van verschillende elementen, die telkens geval per geval beoordeeld worden. Laat u dus preventief adviseren voor u vastgoed koopt om verhuurinkomsten te genereren. De fiscaliteit is immers een belangrijke factor, die het rendement van een investering ten goede of ten kwade kan beïnvloeden.
Lauwers Fiscale Advocaten is een advocatenkantoor met meer dan 45 jaar ervaring in alle aspecten van het fiscaal recht. We drukken regelmatig onze stempel op de fiscale rechtspraak en zorgen zo voor meer fiscale rechtvaardigheid voor burgers en bedrijven. De fiscale wetgeving evolueert continu en ook de financiële technologie staat niet stil. Het team van Lauwers Fiscale Advocaten volgt alle ontwikkelingen op de voet en is een pionier in het verkennen van onbekend fiscaal terrein.
Ontdek onze juridische diensten op www.lauwers-law.be
Vacature: Personal Assistant
In 2003 richtte Thierry Lauwers het kantoor Lauwers Fiscale Advocaten op. “We hebben intussen twee kantoren en werken met een team van tien mensen. Stuk voor stuk gedreven medewerkers met een flinke dosis expertise en energie.” Thierry Lauwers is ook docent fiscaliteit aan verschillende hogescholen en publiceert regelmatig over fiscaal-juridische thema’s.
Voor de verdere groei van het kantoor is Lauwers Fiscale Advocaten op zoek naar een Personal Assistant:
Functie
• Onthaal: klaarleggen van dossiers, ontvangen van klanten in het kantoor, aannemen van telefoons zodat het kantoor een professionele uitstraling heeft.
• Agendabeheer: opvolgen van de agenda van Thierry Lauwers en de bijhorende kantoorplanning. • Klassement en archief: klasseren van lopende dossiers en archiveren van afgewerkte dossiers zodat dossiers vlot raadpleegbaar zijn.
• Postverwerking en voorbereiding: verwerking van de inkomende en uitgaande post. • Compliance: de facturatie- en betalingsgegevens up-to-date houden.
• Facturatie: instaan voor een vlot verloop van de facturatie.
Profiel
• Je hebt een bachelor of master diploma en hebt een eerste werkervaring achter de rug.
• Je bent stressbestendig en kan de juiste prioriteiten stellen in een veeleisende werkomgeving.
• Je werkt accuraat en streeft een hoge kwaliteit na in je werk.
• Je bent communicatief sterk in het Nederlands en Frans.
• Je bent IT-vaardig en Office 365 heeft geen geheimen voor jou.
Bezorg je kandidatuur via jobs@lauwers-law.be